Controversial adverts

Min extended essay (en 4000 ord uppsats på IB som har en stor del av IB diplomet att göra) heter:

How are gender roles represented in Brittish magazine adverts?

Gick idag genom olika böcker som jag skall använda till min uppsats med läraren och sökte lite reklamer som jag kunde använda. Hittade några otroligt provocerande av D&G och JBS, underkläder för män.

image25

Den övre representerar kvinnan i underläge medan den nedre den totala motsatsen.

image26

D&G har otroligt starka och provocerande reklamer. Då jag tittar på dessa två ser ja ingen direkt generalisering på kvinnans eller mannens roll i samhället eftersom båda synpunkterna kommer fram i dessa.
Om jag bara använde den ena kunde jag dra många slutsatser till hur kvinnan/mannens roll i samhället är.

JBS har gjort det totala extrema för att sälja underkläder åt män. De använder "sexistiska" yrken i deras reklamkampanj. Och framställer dem också mycket sexistiskt.

image27image28

Sekreteraren och städerskan. Och jag valde dem som såg minst sexuella ut.
Kvinnan är ett sexobjekt och skall vara det meddelar dessa reklamer ut.

Ja detta skall min uppsats till mycket basera sig på. Måste läsa 6 böcker om bland annat advertising, gender roles in adverts och language in magazines.

Det bästa är att jag MÅSTE läsa tiotals tidningar ;)

Kommentarer
Postat av: Cecci

D&G har ändå satsat och gjort dem någolunda fiffit, men JBS ha ganska rentav nästan äckliga reklamer! :/ sofiaa, ja måst sen få läsa den nä du e färdi

2008-04-08 @ 15:52:00
URL: http://vitalillja.blogg.se/
Postat av: Sofieamanda

D&G har ju alltid jätte färggranna och man ser nog att de är väldigt väl planerade :) JBS were banned for domdä reklamena (herregud kan int svenska mera). :D du få läsa den sen gulle

2008-04-08 @ 15:57:42
Postat av: Cecci

De va nog bara via nätet, men säääkert finns dom i NY, där finns ju allt! FU, ja vill oxo kma me dit å shoppa ;/ ;D
Jag tror de :D fö sidu ett påväg dit, sen röda bekväma i sthlm å sen påvägen tibaka :D hah, int vet ja rikit. Hmm..se till att du ha tircäklit me fö ja lånar inget, nånee ;D

2008-04-08 @ 16:08:58
URL: http://vitalillja.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0